Er SEO i modstrid med Google

Er SEO i modstrid med Google

Er SEO i modstrid med Google

Der kan stilles flere og flere spørgsmålstegn ved SEO som disciplin, og et relevant spørgsmål er, om SEO er i modstrid med Google? Alle udmeldinger fra Google selv kunne på overfladen indikere et ja, men bør det nødvendigvis tolkes sådan?

For at besvare spørgsmålet, vil jeg i denne artikel forsørge at tage Google’s perspektiv på SEO, og se på, hvordan det kunne være en ønskværdig disciplin set fra deres forretning. Det er min helt klare overbevisning, at Google som udgangspunkt ikke har noget imod SEO, så længe det er i overensstemmelse med deres egne mål, hvorfor disse er essentielle. Men kan SEO være det og i hvilken udformning?

Googles store forkromede mål

Lad os starte med at se nærmere på Googles erklærede mål for deres kerneprodukter:

”Med alle vores teknologier – lige fra søgning over Chrome til Gmail – er vores mål at gøre det så nemt som muligt for dig at finde de oplysninger, du skal bruge og at få ordnet de ting, der skal ordnes.” Kilde: http://www.google.com/intl/da/about/company/products/

Som det fremgår, hersker der ingen tvivl om det overordnede mål for en Google søgning. Målet er og forbliver at levere relevante oplysninger til brugeren nemt og hurtigt, hvor specielt den sidste del er meget interessant, da den tilføjer et element af handling.

Det er altså ikke nok med relevante informationer for at give den ultimative søgeoplevelse. Brugeren skal kunne handle på søgeresultaterne med det samme, uanset hvor og på hvilken enhed han/hun befinder sig.

Afspejler Google selv dette mål

Det gør de i hvert fald udadtil, hvis vi ser nærmere på nyere tiltag som Knowledge Graph, Google Reviews, Google Carousel, Product Listing Ads m.fl. Der alle understøtter deres målsætning i større eller mindre grad. Det samme gælder for opdateringer af søgealgoritmen, hvor specielt introduktionen af Google Hummingbird er et forsøg på at bedre afkodningen af det semantiske handlingselement i en søgning, mens de lidt ældre Panda og Penguin rydder op i hhv. websites af dårlig kvalitet og dårlige links (lidt forenklet).

Selvom mange der følger SEO, sikkert vil tænke noget andet, så afspejler Googles tiltag altså seriøst arbejde på at opnå deres mål. De arbejder med andre ord ikke på at gøre livet surt for SEO branchen.

Tværtimod er og har målet været at forbedre søgeoplevelsen for brugeren, så Google til stadighed kan opfylde de stigende krav fra deres kunder og har et relevant udstillingsvindue. En udvikling der bør være i alles interesse. Specielt hvis du allerede har investeret penge i SEO og opnået resultater på Google, da det ville være yderst dyrt at starte forfra i en alternativ søgemaskine.

Det kan selvfølgelig fremføres, at disse tiltag har gjort livet svære for SEO branchen, da de nye opfindelser fra Google har gjort konkurrencen i SERP hårdere. Og ja, for mange typer af søgninger har CTR været faldende igennem lang tid, men ikke med et mål om at udvande organiske resultater. Samtidig stiller de mange ændringer højere krav til SEO indsatsen, men ikke urimelige krav.

Nye krav = nyt fokuspunkt

Hvis vi godtager det sidste synspunkt, så har en overvægt af SEO folk i dag alt for travlt med at fokusere på det negative ved Googles nye tiltag og krav til SEO.

Et efter min mening hverken konstruktivt eller frugtbart fokuspunkt. Jeg vil derfor gerne foreslå, at lade det ligge for en stund og fokusere mere på eget produkt, eller mere specifikt på hvordan det kan understøtte Googles mål, der i mine øjne bør være alles mål.

Opfylder dit website egentlig et relevant informationsbehov for brugen? Kan han/hun handle på informationen, eller som et minimum blive vejledt om, hvor han/hun kan handle på det?

Og hvis ikke, hvorfor skulle Google så egentlig ranke dit website? Svaret er for mig helt klart nej og burde være det for enhver. Det er tilmed i din egeninteresse at opfylde dette simple kriterium, da websitet med garanti vil levere en bedre oplevelse for dine brugere og konvertere dem bedre.

Det handler om, at vi alle skal gøre det bedre, så vi opfylder kravene til fremtidens internetbruger og den nye teknologi. Det er det Google forsøger at gøre, og det er det du skal gøre for at overleve.

Hvis vi kigger på onsite SEO, har denne altid haft til formål at opfylde dette mål, og et veludført stykke arbejde her, vil gøre brugeroplevelsen og dine placeringer bedre. Hvorfor skulle dit offsite SEO arbejde ikke understøtte samme brugercentrerede formål?

SEO i Googles perspektiv

Succesfuldt arbejde med SEO i Googles perspektiv betyder langt mere fokus på afgrænsning af målgruppen og kontekst. Søgeresultaterne er allerede på nuværende tidspunkt yderst differentieret på brugerintention og anvendt teknologi, hvorfor det vigtigste spørgsmål hele tiden bør være – hvordan du bidrager med den bedst mulige information i den givne kontekst?

De vigtigste signaler i fremtiden vil ikke være antallet af links og deres siders pagerank, men derimod kvaliteten af dit indhold og hvordan det opfylder målgruppens behov i den givne sammenhæng.

Det betyder målrettet arbejde med semantisk SEO, som Nicolaj Mogensen påpeger i denne artikel – 5 essentielle punkter i SEO semantik, og ikke mindst arbejde med content marketing, som Thomas Rosenstand meget malende beskriver i overskriften på hans seneste artikel om emnet – Skriv eller dø. Det betyder tilpasning til kontekst, dvs. local SEO, hvis dine kunder er geografisk begrænset, og outreach på sociale medier og autoritative websites, hvor målgruppen befinder sig.

Du skal med andre ord være en autoritet i din niche og være til stede hvor målgruppen er, så de kan finde, omtale og linke dit fantastiske indhold.

SEO skal på mange måder ses optimering og skabelse af trafikkanaler. Det handler om at skabe det bedste produkt til målgruppen, så vi kan tiltrække trafik fra alle online kanaler på den bedst mulige måde, og nemmest muligt opnår omtale og links, både naturligt og selvskabt.

Og igen, ikke for Googles skyld, men for din egen. Vores mål er og bør være det samme, hvorfor din SEO tilgang bør afspejle denne præmis.

Konklusion

Er SEO i modstrid med Google? Nej, det er det ikke, hvis det gøres med det rigtige mål for øje.

Vi skal ikke lave SEO for Googles skyld, men for vores egen skyld. En naturlig målsætning for enhver hjemmeside bør være at videreformidle informationer og produkter på den bedst mulige måde og til den rigtige målgruppe på det rigtige sted. Dette sikrer brugeren får opfyldt sit behov, og virksomheden sine lommer, mens vi muliggør placeringer på Google og skaber mulige andre trafikkanaler igennem omtale og links.

SEO er ikke nødvendigvis i modstrid med Google, men komplementær hertil. Se på den samlede masse af websites som Googles produkter, og spørg dig selv om Google burde købe netop dit produkt og stille det forrest i udstillingsvinduet i butikken? Har du virkelig fortjent denne fornemme placering ud af flere hundredtusinder eller millioner af valgmuligheder?

Du skal gøre dig fortjent til denne plads med hårdt arbejde. Det er ikke længere nok med investering i linkbuilding. Du skal også investere i dit produkt og online markedsføring heraf, så bliver vejen forrest i udstillingsvinduet på Google nemmere og mere langvarigt.

Hvorfor content marketing ofte fejler

Hvorfor content marketing ofte fejlerDet var et af de mest omtalte buzzwords i 2013, og med den nye ”såkaldte” død over linkbuilding, er content marketing kun blevet mere hot. Den seneste erklæring fra Matt Cutts om gæsteblogs har været mere vand på den mølle, og flere eksperter har sidenhen stået klar med lovprisninger om content marketing.

Dette har ikke alene skabt en masse myter, men nærmest en konsensus om postulater som denne på diverse blogs, sociale netværk og forums:

Laver du det bedste indhold, så kommer omtale, rankings og de besøgende som ringe i vandet

Lad os slå det fast med det samme. DET GØR DE IKKE. Det minder mig lidt om eventyret ”Kejserens nye klæder”, da der egentlig er tale om en strategi uden tøj på. Det er ikke indholdet selv, der skaber omtale, rankings og besøgende til dit website, men derimod god gammeldags marketing heraf. Og dem der formår at brande sig selv og deres indhold bedst, de får også de besøgende i sidste ende. Ikke dem med det bedste indhold.

Det er en illusion, at det bedste indhold automatisk skaber kunder i butikken. En illusion skabt af for meget fokus på selve indholdet og opbygningen af, mens marketing integrationen ofte bliver efterladt i det uvisse. Ikke uden grund, da denne del alt andet lige er den svære part, hvor kun de professionelle virkelig formår at sætte tingene i sving.

Dermed ikke sagt at kvalitetsindhold ikke er en fantastisk ting at lave. Det er noget du skal lave. Det har masser af indflydelse på dine muligheder for omtale, rankings og besøgende, hvorfor kvalitetsindhold betaler sig selv mange gange.

Men det kan ikke stå alene og bør være en del af en overordnet online marketing strategi. Ellers dør patienten en ensom død uden omtale eller besøgende. Mere om det senere. Lad os først se lidt på denne store content marketing tendens.

Hvorfor denne content marketing tendens?

Den store fokus på content marketing bunder nok mest i ønsket om simplicitet. Det er nemt at forholde sig til en gylden metode, der på overfladen kan give nemme besøgende i butikken. Specielt en hands on approach som indhold, der umiddelbart kan udføres af enhver med lidt skrivehjerte og kreativitet.

Det er ikke noget nyt med en gylden metode til succes eller ”something is king”. Før var det linkbuilding, splogs og spam, og før det simpel onsite SEO. Der er altid trends i tiden, der bliver gjort til det nye sort og bliver fremført som det eneste rigtige. Faktum er bare, at ingen konge er hel uden et folk, der følger ham eller uden tøj på for den sags skyld.

Content marketing er jo ikke noget nyt. Du har altid været bedst tjent med kvalitetsindhold som læseren finder interessant og deleværdigt. Sådan har det altid været og vil også være det fremover.

Der findes med andre ord ikke nogen gylden metode til online marketing. Og som de fleste med lidt bedre kendskab til content marketing kan fortælle dig, så er selve det at lave det bedste indhold en meget lille del af strategien, hvis overhoved nødvendig. Den store udfordring er branding af dit indhold, og her kommer alle dele af online marketing ind i billedet.

En succes vil kræve mange timers arbejde med SEO, sociale medier, networking, outreach mm. Og måske går det aldrig viral eller skaber de ønskede links, der i sidste ende giver omtalen, rankings og besøgende. Du kan dog lette vejen med den rigtige indgangsvinkel, eller forståelse for marketing online.

Det manglende link i content marketing

Men hvordan skaber vi så denne succes for vores content? Hvordan får vi skabt den nødvendige branding? Der findes overordnet to veje. Den ene er betalt online annoncering og er mindre økonomisk attraktiv for de fleste, mens den anden leder mig til en central pointe for dette indlæg:

Principielt er content marketing en avanceret form for linkbuilding

Du kan således ikke få værdifuld omtale online uden et link til dit indhold. Dette gælder både på websites og sociale medier, hvor trafikken kun kan ledes til din side igennem links.

Og nej, ikke alle disse links er lige værdifylde i forhold til Google og rankings, der er det traditionelle fokus for linkbuilding. Men dette er i selv en forfejlet opfattelse af linkbuilding, da et nofollow link fra en autoritativ kilde, der genererer relevant trafik, kan være lige så meget værd som 10 dofollow links uden trafik.

For at vende tilbage til pointen, så er den eneste måde vi kan markedsføre vores indhold på altså via links. Hvorfor denne disciplin bør sidde i skabet som første, hvis du vil have succes med content marketing. Kan du ikke bygge links socialt eller på andre platforme, kommer dit indhold ikke ud. Lige gyldig om det er det bedste og mest fantastiske verden har set.

Men har content marketing ingen effekter i sig selv?

Det kan med en grad af sandhed fremføres, at indhold er blevet mere vigtig i sig selv pga. den større konkurrence online, hvorfor differentiering i dag er mere vigtig. Du vinder bare ikke kunderne på indhold alene, men på din evne til at markedsføre det. Så med mindre du sælger IPhones for 1 krone, vil dit indhold ikke sprede sig selv uden marketing.

Jeg fraskriver ikke betydningen af kvalitetsindhold i sig selv. Det spiller en større rolle end for bare nogle år siden i rankings, hvor den eneste semantiske forståelse i søgemaskinerne bestod i læsning af keywords i tekster og link anchors. Med ”Hummingbird” har Google således forbedret den semantiske forståelse i algoritmen betragteligt, men ikke i nærheden af at kunne anmelde en tekst eller indhold.

Det bør heller ikke glemmes, at kvaliteten af indholdet spiller en central rolle i muligheden for marketing og links, da verdens bedste og mest fantastiske indhold gør processen med linkbuilding ufattelig meget nemmere og ligeså konverteringen efterfølgende.

Hvad de mange succescases?

Vi har alle hørt historierne om indhold, der går verden rundt fra den ene dag til den anden. Dette er dog mere undtagelsen end reglen, og ofte sker det pga. et allerede veletableret netværk fra udgiveren. Der ofte allerede har flere 1.000 følgere, der deler et link til indholdet og poster det på blogs, hvor det bliver samlet op af flere. Pointen igen, det sker nærmest aldrig tilfældigt eller fordi indholdet er godt i sig selv.

Ofte vil store etablerede brands derfor også have fordele, da de er hjulpet godt på vej af eksisterende kenskab og netværk, men selv disse skal markedsføre indholdet og gøre det til integreret del af en online marketing strategi. I hvert fald hvis hele paletten af frugter skal høstes.

Content marketing bør være en del af din marketing strategi

I stedet for at opfatte content marketing som noget selvstændig, bør det opfattes som en del af din marketing strategi. Om du reklamerer i tv, radio, avis, på Adwords eller har opnået placeringer i Google og følgere på sociale medier, så er indholdet ofte det du henviser til. Det er produktet, der skal give eller konvertere leads, men den gør det ikke alene.

Content marketing skal ikke alene brandes, men også brandes i den rigtige kontekst, så de rigtige links opstår. Det vigtige er her sammenhæng mellem indhold, medier og målgruppen. Du kan ikke forvente succes, hvis du skriver indhold med et lix-tal af en anden verden og deler med universitetsstuderende på Facebook og Twitter. Specielt hvis målgruppen sidder på Nationen på Ekstra Blandet. Du skal ramme den laveste fællesnævner i målgruppen og ud igennem de rigtige medier på de rigtige steder.

Indholdet skal understøtte og supplere din marketing, så du får mest mulig ud af trafikken fra online marketing indsatsen. Lad os nu en gang for alle slå fast, at kvalitetsindhold ikke er en strategi i selv, men er en del af en marketing indsats. En strategi der gerne skal gå på tværs af de rigtige platforme, markedsføres på de rigtige medier og til den rigtige målgruppe. Hvis du formår at gøre dit indhold til en integreret del af denne strategi og skriver indhold der interesserer og konverterer målgruppen, så venter der links, trafik og succes forude.

Denne proces kræver kontinuerlig opbygning af følgere på de rigtige sociale netværk og at du netværker med de rigtige personer. At du har styr din onsite SEO, og endnu vigtigere, at du kan bygge links igennem disse kanaler.

Hvad skal du så tage med fra denne artikel?

  • Content skaber ikke omtale, rankings og besøgende af sig selv, men skal brandes og markedsføres for succes.
  • Content er ikke en strategi i sig selv, men går på tværs af en sammenhængende online marketing strategi.
  • Content marketing er principielt en avanceret form for linkbuilding pga. internettets struktur.
  • Content marketing er en vigtig ingrediens i online marketing, hvis det tilpasses de rigtige medier, kontekst og målgrupper.
  • Content marketing er ikke en gylden erstatning for andre online marketing værktøjer, men en del af og opkvalificering af disse.

Jeg håber denne gennemgang kan bidrage med lidt debat og synliggør nødvendigheden af mere fokus på marketing processen af content, da mange foranlediges til at tro på den nemme vej til succes igennem content alene. Det skaber bare ikke succes i sig selv, men det gør en sammenhængende online marketing strategi, hvor kvalitetsindhold blandt andet indgår og spiller sammen med SEO, SEM, sociale medier, E-mail, local search mm.. Content er et fantastisk værktøj med kæmpe potentiale for kvalitets links og trafik, men kan ikke stå alene, da det ikke læser og sælger sig selv.

Velkommen til min online marketing blog

Hej, og velkommen til min personlige blog om online marketing. Mit navn er, som domænet antyder, Denis Hansen, og det her jeg vil dele mine tanker og idéer til ligesindede online marketing folk.

Jeg vil bruge dette første indlæg på en lille introduktion af mig selv, og hvorfor du skal læse denne blog.

Kort fortalt er jeg specialist i online marketing og hjælper virksomheder med at skabe succesfulde online forretninger. Dette har jeg gjort i mere end 6 år professionelt, både som selvstændig og nu som ansat ved et webbureau i Århus – Læs om dem her.

Mit fokus for denne blog bliver personlige og professionelle tanker. Dvs. mine personlige overvejelser omkring både aktuelle emner og generelle betragtninger om online marketing. Har du derfor ikke interesse eller brug for hjælp til dette område, vil jeg allerede nu anbefale at lukke ned for siden.

Hvorfor denne blog?

Content marketing og personlig branding ligger dig sikkert ikke fjernt, da du fundet denne blog. Og ja, det er for en stor del formålet med bloggen. Jeg håber dog at kunne dele en masse gratis viden ud i processen, så alle får noget ud af denne øvelse.

En helt anden detalje er friheden i at skrive alle sine idéer og tanker ned. Det giver ofte nogle nye perspektiver at få tingene ud af hovedet, mens det for mit vedkomne også gavner min kreativitet og virker afslappende.

Så jeg glæder mig allerede til at dele med dig.

Hvorfor skal du læse med?

Du vil kunne lære noget, eller i det mindste blive be- eller afkræftet i nogle spørgsmål om online marketing. Af de emner jeg forhåbentlig kommer til at berøre i fremtiden finder du ting som SEO, linkbuilding, konverteringsoptimering, webanalyse, webstrategi mm.

Jeg håber du vil finde noget af informationen af interesse og eventuelt vil deltage i en debat omkring de emner, der bringes på banen. Personligt vil jeg altid være parat med svar, og du kan desuden kontakte mig med spørgsmål eller andre forespørgsler her.