Er SEO i modstrid med Google

Er SEO i modstrid med Google

Er SEO i modstrid med Google

Der kan stilles flere og flere spørgsmålstegn ved SEO som disciplin, og et relevant spørgsmål er, om SEO er i modstrid med Google? Alle udmeldinger fra Google selv kunne på overfladen indikere et ja, men bør det nødvendigvis tolkes sådan?

For at besvare spørgsmålet, vil jeg i denne artikel forsørge at tage Google’s perspektiv på SEO, og se på, hvordan det kunne være en ønskværdig disciplin set fra deres forretning. Det er min helt klare overbevisning, at Google som udgangspunkt ikke har noget imod SEO, så længe det er i overensstemmelse med deres egne mål, hvorfor disse er essentielle. Men kan SEO være det og i hvilken udformning?

Googles store forkromede mål

Lad os starte med at se nærmere på Googles erklærede mål for deres kerneprodukter:

”Med alle vores teknologier – lige fra søgning over Chrome til Gmail – er vores mål at gøre det så nemt som muligt for dig at finde de oplysninger, du skal bruge og at få ordnet de ting, der skal ordnes.” Kilde: http://www.google.com/intl/da/about/company/products/

Som det fremgår, hersker der ingen tvivl om det overordnede mål for en Google søgning. Målet er og forbliver at levere relevante oplysninger til brugeren nemt og hurtigt, hvor specielt den sidste del er meget interessant, da den tilføjer et element af handling.

Det er altså ikke nok med relevante informationer for at give den ultimative søgeoplevelse. Brugeren skal kunne handle på søgeresultaterne med det samme, uanset hvor og på hvilken enhed han/hun befinder sig.

Afspejler Google selv dette mål

Det gør de i hvert fald udadtil, hvis vi ser nærmere på nyere tiltag som Knowledge Graph, Google Reviews, Google Carousel, Product Listing Ads m.fl. Der alle understøtter deres målsætning i større eller mindre grad. Det samme gælder for opdateringer af søgealgoritmen, hvor specielt introduktionen af Google Hummingbird er et forsøg på at bedre afkodningen af det semantiske handlingselement i en søgning, mens de lidt ældre Panda og Penguin rydder op i hhv. websites af dårlig kvalitet og dårlige links (lidt forenklet).

Selvom mange der følger SEO, sikkert vil tænke noget andet, så afspejler Googles tiltag altså seriøst arbejde på at opnå deres mål. De arbejder med andre ord ikke på at gøre livet surt for SEO branchen.

Tværtimod er og har målet været at forbedre søgeoplevelsen for brugeren, så Google til stadighed kan opfylde de stigende krav fra deres kunder og har et relevant udstillingsvindue. En udvikling der bør være i alles interesse. Specielt hvis du allerede har investeret penge i SEO og opnået resultater på Google, da det ville være yderst dyrt at starte forfra i en alternativ søgemaskine.

Det kan selvfølgelig fremføres, at disse tiltag har gjort livet svære for SEO branchen, da de nye opfindelser fra Google har gjort konkurrencen i SERP hårdere. Og ja, for mange typer af søgninger har CTR været faldende igennem lang tid, men ikke med et mål om at udvande organiske resultater. Samtidig stiller de mange ændringer højere krav til SEO indsatsen, men ikke urimelige krav.

Nye krav = nyt fokuspunkt

Hvis vi godtager det sidste synspunkt, så har en overvægt af SEO folk i dag alt for travlt med at fokusere på det negative ved Googles nye tiltag og krav til SEO.

Et efter min mening hverken konstruktivt eller frugtbart fokuspunkt. Jeg vil derfor gerne foreslå, at lade det ligge for en stund og fokusere mere på eget produkt, eller mere specifikt på hvordan det kan understøtte Googles mål, der i mine øjne bør være alles mål.

Opfylder dit website egentlig et relevant informationsbehov for brugen? Kan han/hun handle på informationen, eller som et minimum blive vejledt om, hvor han/hun kan handle på det?

Og hvis ikke, hvorfor skulle Google så egentlig ranke dit website? Svaret er for mig helt klart nej og burde være det for enhver. Det er tilmed i din egeninteresse at opfylde dette simple kriterium, da websitet med garanti vil levere en bedre oplevelse for dine brugere og konvertere dem bedre.

Det handler om, at vi alle skal gøre det bedre, så vi opfylder kravene til fremtidens internetbruger og den nye teknologi. Det er det Google forsøger at gøre, og det er det du skal gøre for at overleve.

Hvis vi kigger på onsite SEO, har denne altid haft til formål at opfylde dette mål, og et veludført stykke arbejde her, vil gøre brugeroplevelsen og dine placeringer bedre. Hvorfor skulle dit offsite SEO arbejde ikke understøtte samme brugercentrerede formål?

SEO i Googles perspektiv

Succesfuldt arbejde med SEO i Googles perspektiv betyder langt mere fokus på afgrænsning af målgruppen og kontekst. Søgeresultaterne er allerede på nuværende tidspunkt yderst differentieret på brugerintention og anvendt teknologi, hvorfor det vigtigste spørgsmål hele tiden bør være – hvordan du bidrager med den bedst mulige information i den givne kontekst?

De vigtigste signaler i fremtiden vil ikke være antallet af links og deres siders pagerank, men derimod kvaliteten af dit indhold og hvordan det opfylder målgruppens behov i den givne sammenhæng.

Det betyder målrettet arbejde med semantisk SEO, som Nicolaj Mogensen påpeger i denne artikel – 5 essentielle punkter i SEO semantik, og ikke mindst arbejde med content marketing, som Thomas Rosenstand meget malende beskriver i overskriften på hans seneste artikel om emnet – Skriv eller dø. Det betyder tilpasning til kontekst, dvs. local SEO, hvis dine kunder er geografisk begrænset, og outreach på sociale medier og autoritative websites, hvor målgruppen befinder sig.

Du skal med andre ord være en autoritet i din niche og være til stede hvor målgruppen er, så de kan finde, omtale og linke dit fantastiske indhold.

SEO skal på mange måder ses optimering og skabelse af trafikkanaler. Det handler om at skabe det bedste produkt til målgruppen, så vi kan tiltrække trafik fra alle online kanaler på den bedst mulige måde, og nemmest muligt opnår omtale og links, både naturligt og selvskabt.

Og igen, ikke for Googles skyld, men for din egen. Vores mål er og bør være det samme, hvorfor din SEO tilgang bør afspejle denne præmis.

Konklusion

Er SEO i modstrid med Google? Nej, det er det ikke, hvis det gøres med det rigtige mål for øje.

Vi skal ikke lave SEO for Googles skyld, men for vores egen skyld. En naturlig målsætning for enhver hjemmeside bør være at videreformidle informationer og produkter på den bedst mulige måde og til den rigtige målgruppe på det rigtige sted. Dette sikrer brugeren får opfyldt sit behov, og virksomheden sine lommer, mens vi muliggør placeringer på Google og skaber mulige andre trafikkanaler igennem omtale og links.

SEO er ikke nødvendigvis i modstrid med Google, men komplementær hertil. Se på den samlede masse af websites som Googles produkter, og spørg dig selv om Google burde købe netop dit produkt og stille det forrest i udstillingsvinduet i butikken? Har du virkelig fortjent denne fornemme placering ud af flere hundredtusinder eller millioner af valgmuligheder?

Du skal gøre dig fortjent til denne plads med hårdt arbejde. Det er ikke længere nok med investering i linkbuilding. Du skal også investere i dit produkt og online markedsføring heraf, så bliver vejen forrest i udstillingsvinduet på Google nemmere og mere langvarigt.

Om Denis Hansen

Hej, mit navn er Denis Hansen, og dette er bloggen, hvor jeg deler mine tanker og idéer om online marketing. Jeg har i mere end 6 år arbejdet med at skabe succes for online forretninger i Danmark og i udlandet, hvilket har givet mig en detaljeret viden om online branchen. Til hverdag finder du mig hos Mindmill Denmark ApS, hvor jeg sidder som ansvarlig for online marketing og SEO produkter. Kan jeg hjælpe dig, er du mere end velkommen til at kontakte mig her på bloggen eller igennem mit arbejde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Security Code: